Een moment waar vaak met smart naar uit wordt gekeken, de release van een nieuwe iOS versie. Deze keer is iOS 15, de opvolger van het huidige besturingssysteem iOS 14, aan de beurt. We weten nu eindelijk welke nieuwe functies Apple voor de iPhone bedacht heeft. In dit artikel lopen we ze met je langs. iOS 15 is de grootste update van het jaar.

iPhone gebruikers krijgen dit jaar een aantal nieuwe functies. Deze functies vallen in de volgende categorieën: connectiviteit, (het houden van) focus, intelligentie, en ontdekking.

Zo ga je er achter komen dat je met een andere iPhone gebruiker straks samen een film kunt kijken met behulp van SharePlay, de FaceTime gesprekken worden natuurlijker belicht waardoor je een helderder beeld krijgt van de persoon aan de andere kant. Daarnaast kan je je concentratie een boost geven met de nieuwe Focus functie. Ook zal de iMessage een aantal extra functies krijgen en krijg je met Spotlight de mogelijkheid om meer informatie op te zoeken dan ooit te voren. Verder zal de Kaarten-app je toegang verlenen om de wereld op een nieuwe manier te ontdekken en zal de Weer-app schermvullende kaarten laten zien en kan je straks in je Wallet ook huissleutels en legitimatiebewijzen bewaren. Als kers op de taart krijgt Safari straks ook veel nieuwe functies wat betreft de optimalisatie van je privacy. 

Inhoudsopgave (klikbaar)

Snel naar:

Beknopte informatie over iOS 15

Alle nieuwe iOS 15 functies omschreven

Shareplay: samen films en muziek streamen

Deze functie zal beschikbaar worden gesteld voor iPhones, iPads en iMacs.

Deze functie geeft je de mogelijkheid om samen met je vrienden naar dezelfde muziek te luisteren, dezelfde film of serie te streamen en om Apple TV te streamen. Dit geeft je dus ook de potentie om samen naar Disney+, ESPN+, HBO Max, Twitch, TikTok, en meer te kijken. 

Shareplay_480x480

Een sneakpreview van de Shareplay functie op een iPhone.

Verhoog je concentratie met Focus

Word je snel afgeleid? Dat is ook niet zo gek, we leven namelijk in een snelle, informatie samenleving waardoor we eigenlijk continu worden afgeleid. Met de Focus functie, die straks te gebruiken is in iOS 15, kan je bepaalde meldingen (afleidingen) uit- of inschakelen. Zo kan je tijdens het typen van bijvoorbeeld een scriptie meldingen van relevante e-mails of communicatie met je medestudenten inschakelen en meldingen van sociale media apps uitschakelen. 

Focus-alle-apparaten_480x480

Daarnaast krijg je de gelegenheid om een apart beginscherm in te stellen met de apps en widgets die jij nodig hebt om de concentratie te behouden. Dit neemt over het algemeen al veel afleiding weg. Je vrienden kunnen via de berichten-app zien dat jij geconcentreerd aan het werk bent en zo wijs je ze er ook op dat je enkel dringende berichten wenst te ontvangen. 

Je notificaties (meldingen) in een nieuw jasje

Zodra jij de nieuwe iOS 15 software-update uitvoert, gaan de meldingen er anders uit zien. Bij de binnenkomende meldingen wordt een groter icoontje weergegeven zodat je weet van welke app deze melding afkomstig is.

Notification-schedule_480x480

Je iOS-device zal de notificaties in een portfolio formaat weergeven met grotere icoontjes.

Stel je voor, je wilt met bepaalde apps enkel ‘s ochtends (of op een ander dagdeel) op de hoogte worden gehouden. Dit is vanaf iOS 15 ook mogelijk. Zo kan je bijvoorbeeld de Mail-app zo instellen dat je deze alleen ‘s ochtends of ‘s avonds binnen krijgt. Zo kan je ook bepaalde afleidingen blokkeren. 

instellingen-mail-notificaties-berichtenreeks_480x480

De notificatie-instellingen zijn te vinden in de Instellingen van je iOS-device. Zo kan je voor elke app bepaalde regels instellen. 

Visual Look Up: zet foto’s om in tekst

Stuurt je baas een foto met een telefoonnummer en moet je deze dan onhandig zelf invoeren en opslaan? Dat is vanaf iOS 15 verleden tijd. Met Visual Look Up krijg je de keuze om de tekst in de afbeelding direct te kopiëren zodat je de informatie direct ergens kan plakken. Daarnaast geeft Visual Look Up je ook allerlei informatie over kunstwerken, dieren, planten en andere voorwerpen. De functie is eigenlijk wel te vergelijken met Google Lens. 

ios-15-visual-lookup_480x480

Krijg toegang tot informatie over planten, dieren, kunstwerken, landlijnen en vele meer met Visual Look Up, beschikbaar vanaf iOS 15.

Je ‘herinneringen’ zelf wijzigen

Je kent het wel, je krijgt de melding dat je een herinnering hebt om op terug te blikken. Dit zijn foto’s die in een korte video zijn geplaatst. Dit kan je nu handmatig aanpassen naar je eigen wens. Zo kan je bepaalde foto’s weghalen of toevoegen en kan je zelf de muziek onder de video wijzigen. 

photos-memories-app-ios-15_480x480

Je kunt bepaalde foto’s weghalen of toevoegen en kan je zelf de muziek onder de video wijzigen. 

iMessage: wat is er nieuw?

Het versturen van foto’s gaat nu in de vorm van collages. Je vrienden kunnen zien dat je de functie ‘niet storen’ hebt ingeschakeld waardoor ze hier rekening mee kunnen houden. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om met ‘Shared with You’ links te delen van foto’s (uit je fotobibliotheek), Apple Music en Apple News.

ios-15-imessage-functionaliteiten_480x480

Je foto’s worden in collages verstuurd.

Wallet: vergeet je ID-kaart, paspoort of rijbewijs niet meer mee te nemen

Mocht je al in het bezit zijn van een van de nieuwste BMW modellen, dan heb je waarschijnlijk al ervaring met deze functie en kan je je BMW al ontgrendelen met je Wallet (in combinatie met CarKey). Maar straks wordt dit wat breder ondersteund en kan je ook de sleutels van je woonhuis, kantoor of hotel digitaal opslaan in je Wallet. 

In Amerika kan je straks je rijbewijs en ID-kaart digitaal opslaan en middels de ‘Transportation Security Administration’ kan je straks zelfs inchecken bij de toegangspoorten van een vliegveld met je telefoon.

Wallet-app-ios15_480x480

Je rijbewijs, ID-kaart, sleutels en andere zaken beheren in je Wallet

Weer-app: nu duidelijker en mooier

De grafische vormgeving van de app is drastisch veranderd. Nu kan je nauwkeuriger zien waar de zon staat, welke neerslag er valt en krijg je meldingen zodra er neerslag is voorspeld. 

ios15-weer-app-features_480x480

Apple Kaarten: verbeteringen

De iOS 15 update geeft jouw Kaarten-app een enorme boost in functionaliteiten en duidelijkheid. Je maakt namelijk gebruik van een interactieve wereldbol straks. Je kunt dus in 3D door een stad rijden. De wegen zijn gedetailleerder weergegeven, vanaf nu mis je dus geen afslagen meer. Ook worden zebrapaden, fietspaden en andere verkeersonderdelen duidelijk weergegeven. 

Reis je veel met het OV?

Dan kan je straks ook veelgebruikte bus-, tram- of treinlijnen vastzetten. Je krijgt dan een melding zodra je bijna uit moet stappen en de Kaarten-App zal je dan te voet de weg wijzen naar de uiteindelijke bestemming.

ios-15-kaarten-app-nieuwe-functionaliteiten_480x480

Je Kaarten-app krijgt een duidelijkere interface. 

Gezondheids-app 

Je krijgt straks meerdere trends te zien via de gezondheids-app zodat je je gezondheid kunt optimaliseren. Er wordt onder andere een functie ‘wandelstabiliteit’ toegevoegd waarmee Apple data over je wandelgedrag verzameld. Denk hierbij aan de staplengte, tijdsduur, etc. Daarnaast kan je je resultaten delen met je vrienden op dezelfde manier als je je locatie deelt. Zo kunnen je vrienden live je gezondheid bijhouden. 

Gezondheid-app-iOS-15_480x480

Je kunt nu je gezondheid meten, optimaliseren en delen.

Safari krijgt nieuw tabdesign

Safari krijgt een grote makeover op de iPhone en op MacOS. Je kunt straks tabbladen samenvoegen en laten synchroniseren met verschillende apparaten. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om web-extensies toe te voegen zodat je gemakkelijk kunt wisselen van tabblad. Verder wordt de zoekbalk verhuist naar beneden, zo wordt het gebruik toegankelijker. Ook krijg je de mogelijkheid om Safari een persoonlijke touch te geven door een achtergrond toe te voegen.

iOS releasedatum

Geschikte toestellen voor iOS 15

iOS 15 is beschikbaar voor de volgende iPhone modellen:

Volg je ons al op sociale media? Hier delen we vaak relevante tips en leuke weetjes!

instagram-logo-vrijstaand
facebook-transparent-logo

Nieuwsbrief

Aangepaste openingstijden

tussen 3 en 14 september zijn we beperkt geopend.

Vrijdag 6 september: gesloten
Zaterdag 7 september: gesloten

Vrijdag 13 september: gesloten
Zaterdag 14 september: gesloten

Algemene voorwaarden Techstate

Risico's van reparaties

Elektronische reparaties brengen inherente risico’s met zich mee. Apparaten kunnen onherstelbaar beschadigd raken of definitief onbruikbaar worden tijdens reparatie. Wij brengen het toestel terug in de hoogst haalbare originele staat, maar zijn niet aansprakelijk voor eventuele waterschade of andere interne schade na reparatie. Onze garantie van 6 maanden is uitsluitend van toepassing op de vervangen onderdelen en niet op het gehele apparaat.

Onze aansprakelijkheid voor schade als gevolg van onze reparatiediensten, zowel aan het apparaat zelf als aan andere directe of indirecte schade, is beperkt tot de reparatiekosten. We zijn niet aansprakelijk voor gegevensverlies of enige andere vorm van indirecte schade of gevolgschade.

Beleid voor vooruitbetaling en aanbetalingen

Voor reparaties waarbij specifieke onderdelen moeten worden besteld, kan van de klant worden verlangd een aanbetaling te doen voordat de bestelling wordt geplaatst. Deze aanbetaling zal worden gebruikt om de kosten van de onderdelen te dekken. De hoogte van de aanbetaling zal worden bepaald op basis van de geschatte kosten van de onderdelen en zal vooraf met de klant worden gecommuniceerd.

Indien de klant besluit de reparatie te annuleren nadat de onderdelen zijn besteld, maar voordat de reparatie is uitgevoerd, kan de aanbetaling worden ingehouden ter compensatie van de kosten van de bestelde onderdelen. Indien de klant niet reageert of niet verschijnt voor de reparatie binnen een redelijke termijn (bijvoorbeeld 30 dagen vanaf de datum waarop de onderdelen zijn ontvangen), kan het apparaat als verlaten worden beschouwd conform ons beleid voor niet-opgeëiste apparaten.

Retroactieve vergoeding bij onderliggende problemen

Indien na een uitgevoerde reparatie blijkt dat het toestel een onderliggend probleem heeft waardoor de reparatie niet het gewenste resultaat oplevert, bieden wij een tegemoetkoming aan. Bijvoorbeeld, als een nieuwe batterij sneller leegloopt dan verwacht door een stroomlek, kan het onderliggende defect te kostbaar zijn om te laten repareren.

In dergelijke gevallen bieden wij de mogelijkheid om het vervangen onderdeel te retourneren. Hierdoor betaalt u slechts 30% van de oorspronkelijke reparatiekosten als arbeidsvergoeding, en krijgt u maximaal 70% van het totale reparatiebedrag terug. Op deze manier willen wij u niet belasten met de volledige kosten van de reparatie.

Annuleringsbeleid

Annuleringen van reparaties moeten binnen 24 uur na het inleveren van het apparaat worden gemeld. Voor annuleringen na deze termijn kan een vergoeding in rekening worden gebracht om de gemaakte kosten en tijd te dekken.

Schattingen (offertes)

Alle schattingen zijn naar beste inzicht en vermogen en kunnen wijzigen als er nieuwe informatie beschikbaar komt tijdens de reparatie. Klanten moeten uitdrukkelijk goedkeuring geven voor eventuele extra werkzaamheden die voortvloeien uit nieuwe inzichten.

Betalingsmogelijkheden

Wij accepteren alle gangbare betaalmethoden tot een bedrag van €200. Voor hogere bedragen kunnen alternatieve betalingsregelingen worden getroffen. Betalingen dienen per direct in de winkel, of binnen 30 dagen na facturatie te worden voldaan.

Beperkte garantie

Wij bieden een garantie van 6 maanden op alle reparaties en vervangen onderdelen. Deze garantie dekt geen nieuwe problemen die niet gerelateerd zijn aan de uitgevoerde reparatie. Deze garantie dekt ook geen nieuwe problemen die zijn ontstaan door onvoorzichtig gebruik of waterschade.  

Uitsluitingen van garantie

De garantie geldt niet voor:

– Reparaties met onderdelen die niet door ons zijn geleverd.

– Softwareproblemen, inclusief virusverwijdering en installatie van besturingssystemen.

– Nieuwe problemen die niet direct verband houden met de uitgevoerde reparatie.

Reparatie onder garantie

Bij defecten binnen 6 maanden gerelateerd aan de oorspronkelijke werkopdracht, zullen wij de reparatie kosteloos opnieuw uitvoeren. De klant is verantwoordelijk voor het retourneren van het apparaat voor garantieservice.

Reparatieduur

Wij streven ernaar om reparaties zo snel mogelijk uit te voeren, maar kunnen geen exacte tijdsduur garanderen. In de meeste gevallen spreken we mondeling of schriftelijk een tijd af, maar als de betreffende reparatie na deze tijd niet klaar is, om welke reden dan ook, zijn we hier niet verantwoordelijk voor. We zullen het apparaat altijd proberen zo snel mogelijk te repareren.

Onderdelenvervanging

Als een service vervangende onderdelen vereist, informeren wij de klant vooraf over de noodzaak, kosten en geschatte levertijd.

Reparatiepogingkosten

Voor complexe reparaties die mislukken, kan een vergoeding voor de reparatiepoging in rekening worden gebracht.

Verzendbeleid

Wij volgen de verzendinstructies van de klant en zijn niet aansprakelijk voor schade tijdens verzending als er geen verzekering is aangevraagd.

Data

Wij garanderen de veiligheid van data niet en adviseren klanten om een back-up te maken voorafgaand aan de reparatie.

Privacybeleid

Wij garanderen de veiligheid van data niet en adviseren klanten om een back-up te maken voorafgaand aan de reparatie.

Ophaaltermijn en opslag

Apparaten die niet binnen 60 dagen na reparatie worden opgeëist, worden beschouwd als verlaten. Na deze periode behouden wij ons het recht voor om het apparaat te verkopen, te recyclen of anderszins te verwijderen om de kosten van de reparatie en opslag te dekken. Wij zullen redelijke inspanningen leveren om de klant te informeren voordat we overgaan tot het verwijderen of verkopen van het apparaat.

Navigatie starten